Recenze: Nádherné vykoupení

1. března 2014 v 12:01 | Berry Lettyen's |  Recenze
Autor: Kami Graciová, Margaret Stohlová
Originální název: Beautiful Redemption
Série: Kronika prokletých Zaklínačů (4)
Nakladatelství: Knižní klub, 2013

V ohromujícím závěru Kroniky prokletých zaklínačů má Ethan po tragických událostech Osmnáctého měsíce jeden jediný cíl: najít cestu zpátky ke své milované Leně. Ta se v Gatlinu snaží o totéž a chce Ethana zpátky za každou cenu. Ale nebezpečí číhá všude a jejich úsilí možná nebude stačit k tomu, aby opět změnili svůj osud...

Autorky

Kami Garciová a Margaret Stohlová vymyslely základ čtyřsvazkové Kroniky prokletých zaklínačů (předchozí svazky Nádherné bytosti, Nádherná temnota a Nádherný zmatek vydal KK v letech 2011 a 2012), při obědě v restauraci. Margaret odjakživa vynikala bujnou fantazií a toužila napsat román, v němž by se to hemžilo nadpřirozenými postavami a úklady, zatímco Kami se zamilovala do příběhů odrážejících svébytnou atmosféru "biblického pásu" na americkém Jihu, kde vyrůstala.
Slovo dalo slovo a papírový ubrousek se začal plnit osnovou milostného příběhu o Ethanovi a Leně. V současnosti se tato fantasy sága vydává v 38 zemích světa a uvedení její filmové verze chystá na letošní rok režisér Richard LaGravenese. Kami i Margaret žijí s rodinami v Los Angeles. Dnes už nepíšou na ubrousky, ale na počítači, a zvou vás na své webové stránky: www.kamigarciamargaretstohl.com

Styl psaní a celková úprava knihy

Garciová se Stohlovou jsou pro mne po třech úspěšných dílech něco jako vyznavačky hovorového stylu psaní. A mě se to kupodivu začalo líbit. Přijde mi to neotřelé a zajímavé a chvílemi možná i lepší možnost, jak vyjádřit myšlenky a pocity puberťáků. Dá se to číst, i když je to zprvu šok, po další knize si zvyknete a při téhle čtvrté se mi jejich psaní opravdu hodně líbilo. Je to něco, co se moc nevidí.
České obálce nemám, co vytýkat, je moc dobrá, ale druhý díl má o trochu lepší, i když se mi nakonec líbí i tahle. Uvnitř kniha není nijak zvlášť upravovaná, či stylizovaná, ale to vůbec nevadí. Méně je někdy více.

Děj a postavy (recenze obsahuje spojlery na předchozí tři díly!)

Abych pravdu řekla, děj byl něco. Opravdu výborné finále série. Nebylo to nic epického, ale i ta "bitva" tam byla. Nebyla to doslova bitva, ale trochu víc příkrejší výměna názorů. Jednou jsem se začetla a už jsem nemohla přestat. Jelikož to, co autorky dokázaly v příběhu vytvořit mne upřímně překvapilo. Obvzlášt ty části s Oním světem. Měly to hodně promyšlené nebo se to tak, alespoň tvářilo. Koneckonců se mi líbila i ta vsuvka z pohledu Leny, i když Ethanovo vyprávění pro mne zůstávalo na prvním místě. Tvrdošíjně jsem čekala na nějakou epičnost, které se tam taky dostalo, ne jako epická bitva, ale jiná epičnost. Jen by se dala víc rozvinout ta část s těmi Strážci, jinak to bylo vážně úžasné.

Ovšem k čemu - spíš komu - bych se opavdu ráda vyjádřila je Ethan Wate. Od prvního dílu zažil docela velkou proměnu. Už dávno to není ten zženštilý Ethan jako tomu bylo v prvním díle. Dalo by se říct, že se začal konečně chovat jako chlap. Jasně je smutný z toho, že trčí na Onom světě a tak, a to beru. Jinak je naprosto v pohodě a je ochotný udělat všechno, aby odtamtud mohl a dostal se zpět za Lenou, Ammou, Linkem a celkově celým živím Gatlinem. A já ho obdivuju, to že se ničeho nebál - teda bál, ale i tak - a šel do toho po hlavě. Dokonce i Lena - která byla ve dvojce nesnesitelná, ve trojce už docela šla - se vzchopila a začala něco dělat. Osobně si myslím, že v jedničce a ve čtyřce ji mám nejraději, protože ve čtyřce - tenhle díl - nadějně věří, že Ethan jí dává najevo, že ještě ve světě Smrtelníků neskončil. Nakonec vlastně díky ní a Ammě tomu začnou věřit i ostatní.

Amma... za všechny předchozí knihy, to byla silná žena, kterou téměř nic nerozházelo a když ano, zvádla to. Jenže tady se mi na ni naskytl úplně jiný pohled. Byla zničená ze ztráty Ethana. Ammu mám ráda, ona je jedna z nejlepších postav, kterou Kroniky prokletých zaklínačů mají. Ústřední dvojice taky není vůbec špatná, ale Amma je taková ta jedinečná postava, která mi po dočtení opravdu chybí. Možná to bude tím, že mám tetu, která se chová podobně jako Amma :D. Možná na mne jen zapůsobila.

Konec mi možná přišel trochu odbytý - jo fakt se to dalo udělat ještě o něco lépe - ale jak jsem říkala, na zakončení série je to výborné a dostačující. Proto dávám Nádhernému vykoupení čtyři hvězdičky.Celou tu sérii mám ráda, nemohu o ní říct, že je má nejoblíbenější, ale má speciální místo v mém knihomolském srdíčku.

A taková otázka mimo recenzi: Co kdybych sem zase začala dávat příběhy? Protože ten blogspot, jsem si tak předělala na trochu jiný druh blogu než příběhový. Takže, co vy na to? :)